29 August 2013

Gagah / Rebah ...

matamulutyusmardianaBlog 3:17 PM

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

"Di sebalik senyum yang manis.. Wajah yang girang..
Tersembunyi 1001 kesedihan dan kedukaan...
Yang mana di dalamnya tersimpan 1 Hati yang masih terus Bertahan...

Mana 1 menjadi pilihan..??

Sama ada mahu terus Bangkit dan Memandang ke hadapan untuk terus GAGAH menghadapi tanpa hirau setiap mata memandang dengan 1 MATLAMAT..

ataupun..

Terus REBAH TANPA TUJUAN... "







اَلحَمْدُ لِله

Subhanallah ✿ Alhamdulillah ✿ Lailahaillallah ✿ AllahuAkbar
..✿Time Kasih Kerana Membaca! :) ✿..


28 August 2013

"HASAD DENGKI" salah 1 penyakit hati .. :)

matamulutyusmardianaBlog 8:26 PM

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Hey..
nite suma.. :)
arini yus nak bincang n kongc sikit ngn korang pasal penyakit ati..

lepas pacik google tolong yus carik2 pasal penyakit hati, yus pon jumpa salah 1 darinya...

"HASAD DENGKI"

tao kan..??
lagi2 orang yang salu mendengki ni mustahil laa xtao kan..??
huhuhu..

guraw aje...

oke...

yus ad copy jugak sikit...
so yus nak paste la kat entri yus ni...

"Hasad dengki
Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda, “Penyakit umat sebelum kamu telah menular kepada kamu iaitu hasad dengki dan permusuhan. Permusuhan itu ialah pengikis dan pencukur. Saya tidak maksudkan mencukur rambut tetapi ia mengikis agama.”
Hasad dengki boleh mengikis Iman seseorang jika ia tidak sedar dengan cepat. Dan sifat dengki ini juga mampu mengkucar-kacirkan suatu komuniti jika tidak ditangani dengan bijaksana."

bila yus carik penyakit, yus cuba gak carik penawar@cara merawat...
ni salah 1 yg yus dapat...

"Jangan Bergaul Dengan Orang Ada Penyakit Hati
Dengan berkawan dengan orang-orang yang penuh dengan penyakit hati,  kerana akan menjangkiti kita dengan penyakit – penyakit  itu sehingga kita akan semakin jauh dari Allah s.w.t."

pastu yus cuba lak carik ciri2 hasad dengki ni...

PERTAMA: Perseteruan dan Kebencian - ia merupakan sebab paling kuat dan paling jelas.


Seseorang yang disakiti kerana suatu sebab tertentu, ataupun yang tidak disetujui oleh orang lain dalam sesuatu peribadinya, maka perasaan marah akan mengatasi kesabaran di dalam dirinya sehingga boleh encetuskan perseteruan dan kebencian. Orang yang sedemikian akan merasa gembira apabila apa sahaja kesusahan atau bencana menimpa ke atas diri orang yang dimarahi dan dibencinya, sebaliknya dia akan rasa berdukacita dan bersedih jika orang yang dimusuhinya mendapat nikmat dan kesenangan.




KEDUA: Bangga dengan kedudukan dan kemuliaan - iaitu terasa begitu berat dalam hatinya atau terasa begitu sakit dalam hatinya dengan sebab orang lain lebih atas daripadanya. Jika ada di antara mereka setaraf dengannya mendapat sesuatu yang lebih darinya, sama ada tentang pangkat atatu ilmu pengetahuan ataupun harta kekayaan, maka dia merasa bimbang kalau-kalau teman setarafnya itu bersikap angkuh atau takbur ke atas dirinya. Dia rela kalau temannya itu terus berada dalam keadaan atau kedudukan yang sama taraf dengan dirinya, sebaliknya tidak rela kalau temannya itu lebih mengatasi darinya.

KETIGA: Angkuh (Takbur) - angkuh dan meninggi diri dengan memperkecil-kecilkan apa yang dimilikki oleh orang lain dan mengharapkan agar orang lain yang diperlekehkan itu terus mengikut dan menuruti kehendaknya. Beliau sentiasa bimbang dan takut jika orang lain yang diperkecilkannya itu tidak lagi menurut ataupun mengikut segala kehendak hatinya. Sifat hasad yang berpunca daripada takbur ini adalah suatu sifat yang dipunyai oleh kebanyakan orang bangsawan Arab jahiliah.
KEEMPAT: Ta'ajub - Rasa ta'ajub atau rasa hairan dengan kenikmatan, kemuliaan dan kelebihan yang ada pada diri. Boleh juga disebut sebagai bangga diri, tetapi tidak sampai kepada tahap angkuh dari sombong. Orang yang sedemikian akan sentiasa menceritakan kebaikan dirinya dikhalayak ramai dan suka orang lain membodek sera memuji dirinya (suka diampu). Akan lahir rasa sakit dalam hatinya jika ada orang memuji orang lain yang lebih baik daripadanya.
KELIMA: Bimbang dan Takut CIta-cita Tak Tercapai - perasaan ini terkhusus bagi mereka yang saling berlumba untuk merebut satu tujuan atau cita-cita yang sama, seperti adik-beradik yang berhasad dengki sesama mereka bagi mendapatkan kepercayaan bapanya. Perasaan ini juga banyak terdapat di kalangan orang-orang politik yang sentiasa bersaing untuk mendapatkan pengaruh daripada pemimpin atasan. Jika sampai ke tahap orang lain itu boleh menyekat cita-cita ataupun menghalang matlamatnya, maka hasad dengki akan menguasai dirinya bagi membolehkan dirinya berjaya dan pesaingnya gagal.
KEENAM: Gilakan nama dan kemasyhuran - dalam bidang-bidang tertentu sperti seseorang yang bercita-cita untuk mencapai kejayaan atau untuk menjadi juara dan jaguh dalam satu-satu bidang tertentu yang tidak ada tandingannya, ataupun yang berusaha agar rekodnya tidak dapat ditandingi oleh orang lain dengan tujuan supaya dirinya sentiasa disanjung dan dipuja oleh orang ramai. Orang yang sedemikian jika mendengar berita tentang terdapatnya orang lain yang mampu menandingi serta mengatasinya maka akan sakitlah hatinya. Ia lebih suka jika pencabarnya itu diragut maut atau hilang keistimewaan dinikmatinya, supaya dia kekal sebagai juara tanpa ada tandingan atau saingan.

KETUJUH: Busuk Hati - hasad yang berpunca daripada busuk hati ini payah untuk dirawat kerana sifat busuk hati ini semacam sudah sebati dalam dirinya. Orang yang hasad kerana busuk hati adalah seorang yang paling bakhil, kerana ia beranggaan bahawa orang itu telah meragut sesuatu dari miliknya, sedangkan apa yang diperoleh oleh orang lain itu adalah datangnya dari milik Allah. Orang ini cukup bakhil dan busuk hatinya kerana apa yang hendak diberi oleh Allah kepada orang lain pun beliau sanggup mempertikaikan Allah kerana memberi kenikmatan kepada orang lain.


pada yang rajin nak baca, baca lah samp abes.. yus rasa pada yang terasa , mohon di baca...
mana tao kalau2 boley di bawak berubah.. huhuhu..
saje usik..
xdak niat nak kata kat sapa2 aihhhh...
samp sini saja... :)

Yang baik dijadikan teladan,
Yang xbaik dijadikan sempadan..


^^v

اَلحَمْدُ لِله

Subhanallah ✿ Alhamdulillah ✿ Lailahaillallah ✿ AllahuAkbar
..✿Time Kasih Kerana Membaca! :) ✿..


27 August 2013

Korea, Pulau Nami .. (HoneyMoon Dreams)

matamulutyusmardianaBlog 4:08 PM

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Petang.. :)

Lokasi cikYus skg kat PDM Changkat Jering.. 

:)

Wuu..

"Korea.."

Mmg da lama yus berangan nak g Korea ni...
hahha..

Bestnyeee laa law dpt Honeymoon kt sana..
ahaahaha.. (Betul punya berangan ni...)

yus pon search kt pacik google..
yus tgk pulau nami korea...

mak aii...
cantek tempatnya.. ahaha..

sat naaa nak share ngn korang..

ni hah.. gila xcantekk..???
ahahaha..

ni masa musim sejuk. dy nampak putih dan syahdu  aje pd musim sejuk (dis-Feb)

Law da masok April lak...
ni hah jadi

Musim bunga.. wuuu.. bez2... hahaha

tu law April...

Musim panas (Jun-Ogos) lak.. cam xsesuai laaa nak g.. coz dy cam terik cgt matahari tuh... sat g bekilat lak!! ahahaha


hah..
Ni yg paling sesuai lah nak pegi... ahaha
musim luruh (pertengahan sept-awal nov). Daun bertukar kuning, jingga n merah ngn keunikan yang tersendiri. Suhu pn dingin n nyaman.. so berjalan pun x penat sangat.


canteekkkk.. indahnya ciptaan DIA kan... :)


huhuhu.. Hope ap yg di impikan 1ari nnt tercapai jgk...
angan2 kan.. aahahha..
ni tempt ke 2 yg jadik angan2 yus nk pegi ngan hero yus nnt... ahahaha..

law angan2 p1 tu nak bawak mak abah g mekah ler..

g honeymoon ni hubby blanja boley kot an..???
ahahaha...

xtaw laaa sape prince yg malang kena bwk yus tuh..
ahahaha...

ni angan2 yus ja... korang cemana??
huhu..

k laa.. samp sini dulu...
nnt jmp lagi..

:)


peace.. ^^v



اَلحَمْدُ لِله

Subhanallah ✿ Alhamdulillah ✿ Lailahaillallah ✿ AllahuAkbar
..✿Time Kasih Kerana Membaca! :) ✿..


25 August 2013

10 Tanda-Tanda Yang kaw MEMANG Dengki Khianat Dengan Orang Lain ^ ^v

matamulutyusmardianaBlog 8:42 PM

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Huuiii..
CikYus here..

sekadar renungan bersama...

hah.. kaw xsedar yang kaw sedang dengki khianat ngan orang lain??

"XSEDAR?? WAT2 XSEDAR??"

meh nak sedar n nak bulatkan lagi mata kaw yang mana sepet nak bulatkan lagi,yang mana bulat nak bulatkan lagi..

1 . Kaw sedang usaha nak jatuhkan maruah dy semahu2nya kat laman sosial kaw tuh (fb,tweet2, etc)

2 . Kaw sedang cuba nak mencari n mencari lagi benda yang ada kena mengena ngan dy n kaw post kat lama sosial kaw tu lah.. (sememangnya hati kaw sebusuk2 hati)

3 . Kaw xpuas hati tengok apa yang sedang wat hati dy tu senang @ kaw xley tengok kelebihan dy laaa.... ad je yang kaw nak ban.. (apa otak kaw ni?? kaw xsyukur ke apa yang kaw ada?? ciann)

4 . Kaw BERBANGGA bila dy da prasan kaw kata kat dy.. pastu kaw post kat laman sosial kaw tuh n kata DY PERASAN... (Apa ke letoi ayam kaw ni?? mmg da kantoi kaw katakan dy laa law da kaw g ckp pasal dy... ad dy mention kaw kt situ?? )

5 . Kaw PUBLICkan ape yang kaw post.. yer laa.. law x cemana dy nak tao kan...??? baek ke ap kaw post tuh..?? (Tahap Gaban kesiannya kaw ni...)

6 . Kaw selalu take care dy.. (disebaliknya kaw nak tao ap dy wat.. ye la.. senang kaw nak kata nnt.. "baik" nya hati kaw kan??)

7 . Kaw suka perasan yang dy tuh kononnya selalu amek tao pasal kaw...kaw pon g letak laa kat laman sosial kaw tuh.. padahal kaw sorang je yg baca...(Laa... xdak yang teringin nak pandang.. cianlaaa..)

8 . Kejap2 kaw block dy, kejap2 kaw unblock dy.. (sememangnya kaw sewel)

9 . Kaw cuba nak jadik macam dy .. (hahaha.. ni lagi lah kesian.. kaw xsuka dy, kaw nak jadik cam dy.. haih.. mcm2 hal!)

10 . Last skali kaw rasa kaw puas dapat kenakan dy.. pastu nant kaw nyesal n rasa bodoh.. pastu kaw wat lagi benda yang sama samp kaw mampos.. (sorey terkasar.. haha)

hah..

ni cuma sebahagiannya laa kan..
mgkin kamu xsedar.. sebenarnya apa yang kamu post tuh adalah pasal diri kamu sendiri..

kamu katakan orang.. mana tao.. parents kmu ke, siblings.. or anak kamu sendiri bakal kena apa yang kamu wat kat orang...
kamu mmg berjaga2.. tapi engat... kuasa DIA xkan ada siapa pon yg boley halang..
kalau DIA nak jadi, maka jadilah ia.. :)
Wallahhualam...

ape pon 
yg baik dijadikan teladan,
yang jahat dijadikan sempadan yer.. 

:)

اَلحَمْدُ لِله

Subhanallah ✿ Alhamdulillah ✿ Lailahaillallah ✿ AllahuAkbar
..✿Time Kasih Kerana Membaca! :) ✿..