28 August 2013

"HASAD DENGKI" salah 1 penyakit hati .. :)

matamulutyusmardianaBlog 8:26 PM

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Hey..
nite suma.. :)
arini yus nak bincang n kongc sikit ngn korang pasal penyakit ati..

lepas pacik google tolong yus carik2 pasal penyakit hati, yus pon jumpa salah 1 darinya...

"HASAD DENGKI"

tao kan..??
lagi2 orang yang salu mendengki ni mustahil laa xtao kan..??
huhuhu..

guraw aje...

oke...

yus ad copy jugak sikit...
so yus nak paste la kat entri yus ni...

"Hasad dengki
Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda, “Penyakit umat sebelum kamu telah menular kepada kamu iaitu hasad dengki dan permusuhan. Permusuhan itu ialah pengikis dan pencukur. Saya tidak maksudkan mencukur rambut tetapi ia mengikis agama.”
Hasad dengki boleh mengikis Iman seseorang jika ia tidak sedar dengan cepat. Dan sifat dengki ini juga mampu mengkucar-kacirkan suatu komuniti jika tidak ditangani dengan bijaksana."

bila yus carik penyakit, yus cuba gak carik penawar@cara merawat...
ni salah 1 yg yus dapat...

"Jangan Bergaul Dengan Orang Ada Penyakit Hati
Dengan berkawan dengan orang-orang yang penuh dengan penyakit hati,  kerana akan menjangkiti kita dengan penyakit – penyakit  itu sehingga kita akan semakin jauh dari Allah s.w.t."

pastu yus cuba lak carik ciri2 hasad dengki ni...

PERTAMA: Perseteruan dan Kebencian - ia merupakan sebab paling kuat dan paling jelas.


Seseorang yang disakiti kerana suatu sebab tertentu, ataupun yang tidak disetujui oleh orang lain dalam sesuatu peribadinya, maka perasaan marah akan mengatasi kesabaran di dalam dirinya sehingga boleh encetuskan perseteruan dan kebencian. Orang yang sedemikian akan merasa gembira apabila apa sahaja kesusahan atau bencana menimpa ke atas diri orang yang dimarahi dan dibencinya, sebaliknya dia akan rasa berdukacita dan bersedih jika orang yang dimusuhinya mendapat nikmat dan kesenangan.




KEDUA: Bangga dengan kedudukan dan kemuliaan - iaitu terasa begitu berat dalam hatinya atau terasa begitu sakit dalam hatinya dengan sebab orang lain lebih atas daripadanya. Jika ada di antara mereka setaraf dengannya mendapat sesuatu yang lebih darinya, sama ada tentang pangkat atatu ilmu pengetahuan ataupun harta kekayaan, maka dia merasa bimbang kalau-kalau teman setarafnya itu bersikap angkuh atau takbur ke atas dirinya. Dia rela kalau temannya itu terus berada dalam keadaan atau kedudukan yang sama taraf dengan dirinya, sebaliknya tidak rela kalau temannya itu lebih mengatasi darinya.

KETIGA: Angkuh (Takbur) - angkuh dan meninggi diri dengan memperkecil-kecilkan apa yang dimilikki oleh orang lain dan mengharapkan agar orang lain yang diperlekehkan itu terus mengikut dan menuruti kehendaknya. Beliau sentiasa bimbang dan takut jika orang lain yang diperkecilkannya itu tidak lagi menurut ataupun mengikut segala kehendak hatinya. Sifat hasad yang berpunca daripada takbur ini adalah suatu sifat yang dipunyai oleh kebanyakan orang bangsawan Arab jahiliah.
KEEMPAT: Ta'ajub - Rasa ta'ajub atau rasa hairan dengan kenikmatan, kemuliaan dan kelebihan yang ada pada diri. Boleh juga disebut sebagai bangga diri, tetapi tidak sampai kepada tahap angkuh dari sombong. Orang yang sedemikian akan sentiasa menceritakan kebaikan dirinya dikhalayak ramai dan suka orang lain membodek sera memuji dirinya (suka diampu). Akan lahir rasa sakit dalam hatinya jika ada orang memuji orang lain yang lebih baik daripadanya.
KELIMA: Bimbang dan Takut CIta-cita Tak Tercapai - perasaan ini terkhusus bagi mereka yang saling berlumba untuk merebut satu tujuan atau cita-cita yang sama, seperti adik-beradik yang berhasad dengki sesama mereka bagi mendapatkan kepercayaan bapanya. Perasaan ini juga banyak terdapat di kalangan orang-orang politik yang sentiasa bersaing untuk mendapatkan pengaruh daripada pemimpin atasan. Jika sampai ke tahap orang lain itu boleh menyekat cita-cita ataupun menghalang matlamatnya, maka hasad dengki akan menguasai dirinya bagi membolehkan dirinya berjaya dan pesaingnya gagal.
KEENAM: Gilakan nama dan kemasyhuran - dalam bidang-bidang tertentu sperti seseorang yang bercita-cita untuk mencapai kejayaan atau untuk menjadi juara dan jaguh dalam satu-satu bidang tertentu yang tidak ada tandingannya, ataupun yang berusaha agar rekodnya tidak dapat ditandingi oleh orang lain dengan tujuan supaya dirinya sentiasa disanjung dan dipuja oleh orang ramai. Orang yang sedemikian jika mendengar berita tentang terdapatnya orang lain yang mampu menandingi serta mengatasinya maka akan sakitlah hatinya. Ia lebih suka jika pencabarnya itu diragut maut atau hilang keistimewaan dinikmatinya, supaya dia kekal sebagai juara tanpa ada tandingan atau saingan.

KETUJUH: Busuk Hati - hasad yang berpunca daripada busuk hati ini payah untuk dirawat kerana sifat busuk hati ini semacam sudah sebati dalam dirinya. Orang yang hasad kerana busuk hati adalah seorang yang paling bakhil, kerana ia beranggaan bahawa orang itu telah meragut sesuatu dari miliknya, sedangkan apa yang diperoleh oleh orang lain itu adalah datangnya dari milik Allah. Orang ini cukup bakhil dan busuk hatinya kerana apa yang hendak diberi oleh Allah kepada orang lain pun beliau sanggup mempertikaikan Allah kerana memberi kenikmatan kepada orang lain.


pada yang rajin nak baca, baca lah samp abes.. yus rasa pada yang terasa , mohon di baca...
mana tao kalau2 boley di bawak berubah.. huhuhu..
saje usik..
xdak niat nak kata kat sapa2 aihhhh...
samp sini saja... :)

Yang baik dijadikan teladan,
Yang xbaik dijadikan sempadan..


^^v

اَلحَمْدُ لِله

Subhanallah ✿ Alhamdulillah ✿ Lailahaillallah ✿ AllahuAkbar
..✿Time Kasih Kerana Membaca! :) ✿..


2 comments:

:: Assalammualaikum..tinggalkan komen Di Sini..◕‿◕ ::